|
Kap. 2.
Regulator.
Hastighedsregulatoren sørger for, at motoren
holder et konstant omdrejningstal, der nøje svarer til gashåndtagets øjeblikkelige
stilling. Omdrejningstallet for den belastede motor kan holdes konstant indenfor området
400 2000 omdr./min.
Da regulatoren er tryksmurt fra oliepumpen, kræver den ingen pasning.
Fig. 2.
A. Oliefilter
B. Reduktionsventil
C. Strømfordeler
D. Tændspole
E. Oliepåfyldningsdæksel
F. Startermotor
G. Oliestandsmålepind
Startmotor og dynamo.
Startmotorens to lejer er ved traktorens
levering pakket med fedt, og disse lejer kræver ingen opmærksomhed fra ejerens side. Det
samme er tilfældet med dynamoens remskiveleje, hvorimod dens kommutatorleje smøres med
motorolie som vist på fig. 3. hver 120. køretime. Dynamoens opladning af akkumulatoren
er automatisk reguleret, men under særlige forhold, som f.eks. en længere tids henstand
af traktoren, kan det blive nødvendigt at få foretaget en ekstra opladning hos
forhandleren.
Strømfordeler
Hver 120. time smøres strømfordeleren. De
to fjederklemmer, som holder fordelerdækslet, skydes til siden, dækslet aftages, og
rotoren løftes af. Derefter dryppes 3 dråber motorolie ned i den hule aksel. Skruen i
akslen må ikke skrues af den er gennemboret, således at olien kan løbe igennem.
Der er vigtigt, at strømfordeleren ikke smøres for kraftigt, da man i så fald
risikerer, at olen før eller siden sætter sig på afbryderkontakterne, hvor den vil
forårsage motorstop eller i hvert fald nedsat effekt.
Med forsigtighed kan man samtidig smøre en
anelse fedt på knasten.
Under det første gratis service-eftersyn (40
timers eftersyn) justeres bl.a. afstanden mellem fordelerkontakterne, medens de er helt
åbne. Denne afstand skal ubetinget holdes indenfor en 14/1000 16/1000 eng. Tommer,
svarende til 0,4 mm, og da den på fig. 4 viste fiberknast undergår en hærdningsproces i
tilkørselsperioden, er det nødvendigt at foretage en efterjustering ved første
eftersyn. Senere vil det være tilstrækkelig at kontrollere indstillingen halvårligt.
Ved et halvårligt eftersyn af fordeleren går man frem på følgende måder. (Se fig. 4).
Fordelerdækslet aftages, og det aftørres
både indvendigt og udvendigt med en ren tør klud. Snavs der sætter sig på dækslet,
vil skabe mulighed for overgang for den højspændte strøm, og resultatet viser sig i
form af forøget brændstofforbrug, nedsat effekt og til sidst total motorstop. Den lille
kulstift på dækslets inderside skal kunne bevæge sig frit i holderen. Rotor og
støvplade aftages, og kontaktstykkerne undersøges. Er de forbrændte eller snavsede, må
de afpudses med en fin karborundumsten eller et stykke meget fint smergellærred. Bagefter
fjernes snavs og metalstøv med en benzinfugtet klud. Det er lettere at rense kontakterne,
hvis kontaktarmen først er fjernet, og viser en grundigere afslibning at være
nødvendig, løsner man derfor begge møtrikkerne ved ledningsholderen og skyder enden af
fjederen bort fra denne, hvorefter kontaktarmen kan løftes af sin tap. Når både det
faste kontaktstykke og kontaktpunktet på fiberarmen er pudset rent, samles delene igen,
(evt. smøres fiberarmens omdrejningstap ved denne lejlighed med en enkelt dråbe
motorolie) hvorpå motoren drejes med håndsvinget, indtil kontakterne er helt åbne. Med
den lille specialskruetrækker, der følger med værktøjssættet, løsner man de to
skruer, der holder pladen med den faste kontakt, og pladen drejes, indtil afstanden mellem
kontakterne er den specificerede 0,4 mm. Når det lille søgerblad, som sidder på
skruetrækkeren, netop kan glide mellem de to kontakter, er afstanden rigtigt indstillet.
Det faste kontaktstykkes to skruer fastspændes, hvorpå afstanden på ny kontrolleres.
|
|