Kap. 4.
Kølesystemet
Ferguson traktoren er forsynet med et trykkølesystem, hvorved man
undgår fordampningstab af kølevæsken. Kølerens påfyldningsdæksel er et specielt
trykdæksel, som er indstillet til at åbne ved et overtryk på ca. 0,5 kg/cm/2
Fig 5. Kølesystemets drænhaner
og påfyldningsdæksel
På grund af overtrykket frarådes det at aftage dækslet, så længe
traktoren er driftsvarm (kølevandstemperatur over 70 graders C.).
En termostat regulerer kølevandstemperaturen, således at traktoren
ikke kommer til at arbejde for kold, selvom den anvendes til lettere arbejde. Imidlertid
kan man for at få en jævn gennemvarmning af hele kølesystemet under meget lette
arbejdsforhold i koldt vejr med fordel montere og anvende et kølergardin, - alternativt
foretage en delvis afdækning ag kølerlegemet ved hjælp af en plade.
Traktoren er forsynet med en vandpumpe af centrifugaltypen, der
løber i to kuglelejer. Disse lejer smøres hver 60.time med universalfedt gennem niplen B
fig. 6. Der trykkes så meget fedt ind i lejerne, at det gamle fedt begynder at komme ud
gennem hullet i lejehuset.
Køleren bør jævnligt renses for snavs og avner, der sætter sig
mellem køleribberne. Når de to skruer foroven i gitteret løsnes, kan dette aftages,
hvorved man får adgang til selve kølerlegemet.
Som kølevæske anvendes rent og helst blødt vand, således at
aflejringer i kølesystemet undgås. Rent regnvand eller destilleret vand er udmærket.
Viser hyppige påfyldninger sig at være nødvendige, er det tegn på, at der er opstået
en utæthed, og man bør ikke slå sig til tåls hermed og fortsætte efterfyldningerne,
idet der da hurtigere vil dannes nye aflejringer i motoren. I stedet bør utætheden
findes og tætning udføres, således at efterfyldninger kan holdes på et minimum.
To gange om året bør systemet gennemskylles. De tre drænhaner, der
er vist på fig. 5, åbnes, og frisk vand påfyldes gennem påfyldningsåbningen. En mere
effektiv gennemskylning kan opnås, hvis køleslangerne, termostathuset og termostaten
afmonteres. Når systemet fyldes op efter gennemskylningen, påfyldes der kun til 1 cm
under påfyldningsstudsens nederste kant. Når motoren har været opvarmet første gang
efter påfyldningen, må niveauet efterkontrolleres.
Frostbeskyttelse
For at hindre frostsprængninger af cylinder og køler må man ved
frostperiodens indtræden påfylde anti-frysevæske. Hertil kan man anvende sprit eller en
af de i handelen forekommende glykol-baserede væsker. Ved påfyldning af 2 liter af en af
disse væsker sikrer man traktoren mod frysning ved indtil 10 frostgrader, medens 3½
liter sikrer veg temperaturer ned til 20 grader.
Førend antifrysevæsken påfyldes, tømmes kølesystemet, hvorpå
det gennemskylles med rent vand. Derpå blandes antifryse-væsken med vand i det ønskede
forhold f.eks. 2 liter væske og 6½ liter vand og denne kølerblanding
påfyldes traktoren.
Ved frostperiodens slutning aftappes den anvendte blanding, som ikke
mere må anvendes. Derefter skylles systemet, og rent vand påfyldes.
Fig. 6.
A. Ternostathus.
B. Vandpumpenippel
C. Ventilatorrem.
D. Styrestangsendestykke.
E. Dynamo.
F. Udluftningsrør
G. Dynamo ophæng
H. Bolt til remstramning
Som følge af, at der på Ferguson traktoren anvendes trykkøling,
findes der ingen nævneværdig fordampning af kølevæsken sted heller ikke
såfremt man anvender sprit som anti-frysevæske. Hvis man alligevel er nødt til at
efterfylde væske i frostperioden (f.eks. på grund af lækage), må der tilsættes en
frostsikker blanding af den anti-frysevæske, man bruger.
Skal traktoren henstilles i længere tid, kan man frostsikre den ved
aftapning af kølevandet, idet man dog må være opmærksom på, at sikringen kun bliver
effektiv, såfremt tømningen af systemet er fuldstændig. Alle tre haner på
cylinderblokken, under køleren og under vandpumpen, se fig. 5 åbnes, og
kølerdækslet aftages, således at luften kan komme ind. Denne frostsikringsmetode kan
ikke anbefales, såfremt traktoren lejlighedsvis anvendes i frostperioden, dels fordi man
risikerer sprængning af køleren ved kørsel med kølevand påfyldt, hvortil der ikke er
tilsat anti-frysevæske, dels fordi hver opfyldning af kølesystemet bidrager til
aflejring af kedelsten og urenheder.
Ventilatorrem
Når traktoren leveres, har ventilatorremmen den rigtige stramhed:
Man kan midt imellemdynamoens og vandpumpens remskiver trykke remmen ca. 2 cm ind ved
hjælp af tommelfingeren. Imidlertid vil remmen have sat sig noget efter de første par
timers kørsel, og såfremt den bliver for slap, vil ikke alene remmen ødelægges, men
effektiviteten af batteriers opladning og motorens køling falder stærkt, fordi remmen
glider på remskiverne.
Allerede efter de første par timers kørsel, må man derfor
kontrollere remmen, og i givet fald stramme den. Dette gøres, ved at man drejer dynamoen
omkring dens ophæng, efter at boltene G og H på fig. 6 er løsnet. Det er vigtigt, at
man ikke strammer remmen for kraftig, da dynamo- og vandpumpelejerne i så fald bliver
overbelastet.
|